نگران‌نباشید؛ پالرمو تحفظ‌پذیر است

وزارت‌خارجه خطاب به دلواپسان:
نگران‌نباشید؛ پالرمو تحفظ‌پذیر است
آرمان- حمید شجاعی: زمانی که برجام با سروصدای زیاد به تصویب مجلس اصولگرای نهم رسید بسیاری از دلواپسان فریاد برآوردند که این قرارداد منافع ملی را به خطر می‌اندازد و استقلال کشور را از بین می‌برد اما اکنون با گذشت 2سال از انعقاد این توافق نه تنها امنیت ملی کشورمان به خطر نیفتاده بلکه دستاوردهای بسیاری نیز داشته است. حال با گذشت 2سال از انعقاد برجام دلواپسان در پرده‌ای دیگر از تحرکات خود به مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) پرداخته‌اند. در این راستا روابط عمومی وزارت امور خارجه در مقام پاسخ به شبهات برآمده و ارتباط دادن این کنوانسیون با جبهه مقاومت و نیروهای آزادی بخش را بلاموضوع دانسته است. باید دید با این روشنگری از سوی وزارت خارجه دلواپسان دست از تخریب برمی‌دارند یا پروژه دیگری پیاده می‌کنند.
دلواپسان پالرمو


کنوانسیون ملل متحد برای مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به «کنوانسیون پالرمو» در سال 2000 مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفته و کشورمان نیز پس از دوماه از تصویب این کنوانسیون آن را امضا نموده است. گرچه تا کنون بدین علت که ایران الحاق به این کنوانسیون را به تصویب نرسانده بود صرفا به عنوان عضو ناظر در این کنوانسیون شرکت می‌کرد. در این راستا هفته گذشته مجلس طرح الحاق ایران به پالرمو را با قید 5 شرط و یک فوریت تحت عنوان «حق تحفظ» به تصویب رساند تا کشورمان رسما بتواند در این کنفرانس حضور داشته باشد و فعالیت کند. البته در این بین دلواپسان نیز بیکار ننشستند و به اشکال مختلف دولت و مجلس را به باد انتقاد گرفتند. برای مثال کیهان در مطلبی الحاق ایران به کنفرانس پالرمو را «باز کردن پای تروریست‌های وحشی به کشور و تحویل دست بسته مردم و نظام به آنها توصیف کرده و آن را فاجعه آمیز خواند.» روزنامه جوان نیز در مطلب دیگری در باره الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو «عضويت در آن را از جمله گام‌ها جهت نظام‌مند‌سازي رفتار ايران در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي دانسته كه مي‌تواند علاوه بر تحديد منافع ملي و فراملي به تضعيف محور مقاومت نيز بينجامد.» گویا برنامه مخالفان دولت بابرجام قرار است عینا تکرار شود. موید این امر نیز مطالب مطروحه در کیهان و جوان است جایی که جوان توافق برجام را موجب تغییر رفتار جدی ایران در نظام بین‌الملل دانسته و کیهان نیز با هشدار نسبت به عواقب الحاق به پالرمو تصویب برجام را فاجعه و کلاه گشادی که به سر ایران رفته توصیف می‌کند.
پاسخ به شبهات
در پی تصویب الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو و ایجاد برخی شبهات و انتقادات روابط عمومی وزارت امور خارجه در مقام پاسخ برآمده و نکاتی را مطرح کرده است. به نوشته «اقتصادآنلاین» در پاسخ وزارت امور خارجه آمده است: وسواس و دقت زیادی که در عبارت‌بندی حق شرط‌ها و بیان نقطه نظرات کشورمان به‌کار رفته گویای تسلط و احاطه کافی حقوقدانان داخلی نسبت به همه جوانب این سند بین‌المللی است. هدف و دامنه شمول مفاد این کنوانسیون تنها محدود به جرایم به قصد انتفاع مالی و یا مادی است. به عبارتی، موضوعات ذیل کنوانسیون پالرمو، کاملا فنی و درحوزه مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق مهاجران غیرقانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی و تاریخی و عواید مالی ناشی از این‌گونه جرایم است که همواره یکی از موارد تهدید علیه امنیت‌جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و کماکان این تهدید ادامه دارد. بنابراین و با توجه به هدف و موضوع کنوانسیون، ارتباط دادن این کنوانسیون با فعالیت‌های نهضت‌های آزادی‌بخش و گروه‌های مقاومت بلاموضوع است.
تحفظ
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اهمیت تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی اظهار داشت: آنچه مسلم است نظام مالی مشخصی بر دنیا حاکم است و ما پیش از این قانونی برای مقابله با پولشویی به تصویب رسانده بودیم و این مصوبه جدید نیز گامی دیگر در این راستا و همچون حلقه‌های یک زنجیره برای فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی است. علاءالدین بروجردی گفت: حداقل دستاورد‌جمهوری اسلامی از پیوستن به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی یا همان کنوانسیون پالرمو این است که بهانه‌های واهی را از کشورهایی همچون آمریکا که قصد دارند در برقراری ارتباط ایران با بانک‌های بزرگ دنیا خلل ایجاد کند، می‌گیرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درارتباط با انتقادات برخی نمایندگان با پیوستن به این کنوانسیون و مقایسه آن با FATF و برجام، و خیانت‌آمیز بودن این مصوبه تاکید کرد: مساله این است که معمولا در این توافق‌ها و کنوانسیون‌ها، مسائلی که مدنظر برخی کشورهای عضو نیست، تحت عنوان تحفظ قید می‌شود و دولت‌ها با این حق‌شرط که فلان بخش از توافق را اجرا نکرده یا به فلان بخش آن پایبند نخواهد بود، به آن توافقنامه یا کنوانسیون می‌پیوندند.
خلع سلاح سپاه
اما دبیرکل حزب موتلفه نظر دیگری دارد و با اشاره به تصویب کنوانسیون پالرمو در مجلس گفت: تصویب کنوانسیون پالرمو نوعی خود تحریمی و مخل امنیت ملی است. البته مجلس تحفظاتی را در تصویب محفوظ داشته که این تحفظات خوب است ولی ضمانت اجرایی ندارد. به نوشته «مهر» محمد نبی حبیبی افزود: این کنوانسیون یک فراخوان بین‌المللی برای مبارزه با جبهه مقاومت و سپاه پاسداران است، زیرا مفسران تروریسم در کنوانسیون جبهه مقاومت و سپاه را تروریست می‌دانند. امضای این قرارداد به مثابه خلع سلاح و خلع اقدام سپاه علیه تروریست‌هایی چون داعش، منافقین و… است.
بررسی در شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه مصوب مجلس موسوم به کنوانسیون پالرمو اظهار داشت: چهار لایحه بین‌المللی حقوقی به مجلس رفته است که از این میان تاکنون تنها مصوبه کنوانسیون پالرمو به رأی گذاشته شده است. عباسعلی کدخدایی گفت: در این باره، رویکردهای متفاوتی وجود دارد؛ مقامات امنیتی نگرانی‌هایی دارند و دوستان حقوقی نیز دغدغه‌های مربوط به خود را دارند و بر روی این نقطه‌نظرات بحث و بررسی صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: یک نگاه این است که اگر FATF بخواهد رویه سابق خود را ادامه دهد، در این اوضاع و احوال اقتصادی مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت. سخنگوی شورای نگهبان افزود: در نهایت، قرار شده است که دوستان حقوقی ما با سرپرستی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جلساتی داشته باشند.